Hyresgästens ansvar

Ditt ansvar som hyresgäst

Som hyresgäst har du själv ansvar att vårda din lägenhet.

Du som hyresgäst ska själv byta allt förbrukningsmaterial i din lägenhet.

Till exempel:

  • Byta säkringar
  • Byta glödlampor, lysrör, ugns- och kylskåpslampor
  • Byta glimtändare
  • Enklare åtgärder i lägenheten, som att skruva fast en lös skruv eller liknande, utför du själv.
  • Stopp i vattenlåset, röret eller golvbrunnen i köket eller på toaletten.

Olika installationer

  • Du får inte själv utföra el- eller vatteninstallationer i lägenheten.
  • Parabolantenner eller liknande får inte sättas upp på våra fastigheter.

Felanmäl om

  • Vatten kranen droppar eller toaletten rinner ska du anmäla det till felanmälan.(se nedan)
  • Stoppet befinner sig längre ner i golvet så är det vårt ansvar att åtgärda felet.

Om det är stopp i avloppet i köket eller på toaletten och stoppet sitter i vattenlåset, röret eller golvbrunnen är det du själv som ska åtgärda stoppet.

Du kan göra en felanmälan på följande sätt:
via Mina sidor eller vid akut behov via telefon:

Tärnaby: 0954-140 66
Storuman: 0951-140 66

Vi hjälper dig!

Om du som hyresgäst vill har hjälp med ovanstående eller andra åtgärder så gör vi det gärna men då mot en ersättning.

Prislista för tjänster som inte ingår i hyran.